Panikens mamma

Igår somnade jag kl 04:00 på natten. Jag kände ett sådant tryck över bröstkorgen och hade så svårt att slappna av. Nacken gjorde så ont.

Min ångest har blivit värre den senaste månaden. Jag tror själv att det är på grund av värmen, den gör alltid så att min ångest blir värre. Nu när vi bor i det här huset blir det väldigt varmt på övervåningen och i vårat sovrum. Det har gjort att min ångest kommer tillbaka varje kväll och det känns jobbigt när kvällen närmar sig sitt slut och jag ska lägga mig. Igår tyckte jag var värst. Det kändes som att rummet snurrade, och det absolut värsta jag vet med ångest och det som jag faktiskt fortfarande är rädd för än idag är just yrsel som är en vanlig biverkning av ångest. Jag är rädd för att tappa kontrollen, ramla och slå i huvudet och att göra det när man är ensam hemma eller när alla andra sover. "Nu ramlar jag, slår i huvudet och förblöder själv", är en återkommande tanke och rädsla. Ibland betyder den tanken inte så mycket, men ibland är den så verklig, och jag agerar som om det skulle kunna hända när som helst. Jag spänner mig, rör mig långsamt men helst ligger jag ner för att inte kunna ramla.

Fokus den här veckan blir avslappningsövningar. Jag har varit dålig på det men behöver komma igång igen innan det blir värre. Jag måste också gå ut och promenera mer, det brukade hjälpa mig att slappna av inför kvällen och läggdags förut. Min älskade finaste mamma brukade alltid massera mina axlar och nacken med varm olivolja efter promenaderna när jag var sjuk i min ångest. Dem kvällarna somnade jag direkt efter massagen.

När jag var sjuk bodde vi hos min mamma i cirka 3 månader. Mamma, H och min syster turades om om att ta hand om mig. Det var tufft och när jag tänker tillbaka blir jag påmind om mina fantastiska familjemedlemmar som räddade mig.

Tänk vilken resa jag haft och vilka framsteg jag gjort med min ångest. Till och med nu när jag inte mår så bra och det är dags att sova så vet jag att det är en ny dag imorgon och jag får en ny chans att göra det bästa av situationen OCH att agera i förebyggande syfte av ångesten. Jag ska dricka mycket vatten, äta mellis mellan måltiderna, promenera och köra mindfulness. Jag klarar det, we've been through so much more than this kroppen. Jag hejjar på dig, jag älskar dig och tillsammans ska vi ta oss genom den här perioden.

❤️

Gillar

Kommentarer

Lina
,
hej fina! Förstår att du har haft det jobbigt med ångest osv, men hur gör du när dina vänner mår dåligt samtidigt? kan tänka mig att de kommer till dig för att ventilera/få hjälp när de mår dåligt men hur hanterar du det? Jag har en vän som har mått dåligt pga ett ex som jag gått vidare, hon mår dåligt och behöver stöd samtidigt som jag själv har det väldigt stressigt/jobbigt. hur hanterar man andras bekymer när man själv har det jobbigt? hur gör du? 😩