När ångesten slår till

Jag kan inte minnas en dag då jag inte hade ångest. Även om jag inte har panikattacker hela tiden längre, så kan jag alltid känna av den när den ligger där och bubblar minst en gång om dagen. Ibland får jag känningar i bröstkorgen som drar igång det, eller yrsel. För att ta mig genom detta brukar jag:

Gå ut och ta en promenad med vagnen - Jag tycker frisk luft är superskönt, det känns som att hela bröstkorgen fylls med luft som inte finns när man är inomhus, eller, det känns så i alla fall. Det hjälper nästan alltid. Det ska inte vara en mesig windowshopping promenad. Det ska vara raskt så att man får upp pulsen, på så sätt slappnar kroppen av bättre efteråt.

Mindfullness - Försöker lägga mig ner när det går, ibland kan det vara på golvet bredvid A när han leker och bara försöker vara i nuet och slappna av i kroppen, en kroppsdel var för sig. Det är mycket enklare än att slappna av i hela kroppen på en gång som kan vara rätt svårt när man är jättespänd.

Gå upp och gör något fysiskt - När det inte funkar att ligga still och hålla på med mindfullness, kan man göra motsatsen. Det kan vara precis vad som helst, bara man inte går in i en diskussion med hjärnan om allt som inte är bra. Jag brukar bada A, laga mat, eller bestämma träff med någon för att slippa vara själv hemma. Det är ett bra sätt för mig att distrahera mig själv från ångesten.

Vad gör ni när ni har ångest?

Gillar

Kommentarer