Att tänka på när personen bredvid dig drabbas av en panikattack

God morgon alla fina!

Hoppas ni haft en god morgon. Hos oss lyser solen in genom fönstret och jag längtar efter lunchpromenaden!

Idag tänkte jag att jag skulle guida er, what to do när personen bredvid dig drabbas av en panikattack. Som närstående kan det vara rätt svårt att veta vad man kan göra för den drabbade.

Först och främst, om det är första gången personen drabbas av detta gäller det givetvis att kontrollera att det inte är något fysiskt fel i kroppen. Symptomen som man har vid en panikattack är väldigt lika andra sjukdomstillstånd (nämner inga för att inte trigga igång dig som eventuellt lider av panik och hälsoångest och läser detta). Men om det är en person som du vet lider av panikångest så finns det några saker som man kan tänka på själv.

- Behåll lugnet. Det är lätt att ryckas med i paniken och bli rädd själv. Detta gör dock att personen som är mitt uppe i sin panikattack kan bli mer hysterisk och det i sin tur gör att det tar längre tid för panikattacken att försvinna.

- Rör inte personen. Jag minns detta så tydligt i början av min ångest. När mamma eller H försökte krama om mig när jag hade en panikattack. Mina rörelser är väldigt hastiga under panik och jag var redo att springa, slåss och fly för mitt liv, så all kontakt avfärdade jag. Jag kunde knuffa bort dem, bli ännu mer hysterisk och då när man inte har alla hästar hemma under attacken känner man sig ifrågasatt. Typ som att, jag håller på och dör här, och du försöker kramas? Så, vänta istället tills det värsta är över, sedan kan man försiktigt räcka fram en hand för att se om personen vill bli tröstad.

- Försök inte aktivera personen efter en attack. Att ha en panikattack känns som att man har sprungit 5 lopp. Man är helt utmattad, både fysiskt och psykiskt. Det är alltså inte läge att ha djupa samtal eller hitta på något. Om personen känner att hen klarar av det så går det såklart jättebra och det kan egentligen vara bra att tänka på annat. Men oftast orkar man inte det. Man behöver vila, man kanske känner sig nedstämd eller besviken på sig själv som är rätt vanligt. Fråga, finns det något jag kan göra för att du ska må bättre? Då känner man sig hörd.

Om du som lider av detta läser så kan det vara bra att ha ett samtal med sina nära och kära, och berätta vad det är man vill dem ska göra när man får en panikattack. Dem har inte alla svar redan och du kanske är den första personen som haft attacker bredvid dem, så ha tålamod. Känn inte att du är jobbig eller besvärlig. Även om det är svårt för alla så är det du som har det jobbigast, och jag är säker på att din familj och vänner vill göra allt för att du ska må bättre. ❤️

Kram på er!


Gillar

Kommentarer